Taekwondo

allt om taekwondo

Stretching kan vara dåligt

I alla år har vi blivit upplysta om vikten av att stretcha före och innan fysisk aktivitet för att bli mer rörliga och undvika skador. Men nu har man kommit fram till att stretching faktiskt kan försämra prestationsförmågan och att den inte alls har de hälsofördelar som man trott.

3309829-sportive-woman-stretching-in-the-park

Vi publicerade tidigare på den här sajten ett inlägg som handlade om att det är viktigt att stretcha när man ska träna för att undvika skador.

”Många som tränar hårt inom kampsport, styrketräning och annan tuff träning känner att kroppen kan ta direkt skada de gånger man missar att stretcha.” Läs mer.

Gamla råd baserade på tro

Man har länge vetat att stretching är oerhört viktigt ifall man vill kunna träna på ett bra sätt och undvika att man gör illa sig. Men den senaste tiden har det kommit ett antal rapporter som säger att stretching kanske inte är så bra som man trott och att prestationen faktiskt kan försämras om man stretchar. De råd om att stretcha som man fick förr var nämligen bara baserade på tro. Det fanns inte då, och finns inte heller nu, några belägg för att det är bra att stretcha varken före eller efter träningen.

Prestationsförmågan försämras

I Svenska Dagbladet kan man läsa om studier som visar att prestationsförmågan försämras hos försökspersonerna efter att de har stretchat. Stretchingen före träningen försämrar den maximala styrkan och även explosiva rörelser likt hopp. Ju längre man stretchar innan, desto större blir effekten när det kommer till dessa saker.