Taekwondo

allt om taekwondo

Undvik att sträcka musklerna

De flesta som har tränat någon gång i sitt liv vet hur det känns att sträcka en muskel. Musklerna är under träning utsatta för en del press och om man inte är tillräckligt uppvärmd så kan det bli ännu värre om man skadar sig. Vanligast är att sträcka muskler som vader, ljumske och en och annan nackspärr. I Taekwondo skiftar med sparkar och slag och är en extremt riskfylld sport för den som vill hålla sig skadefri.

Många som tränar hårt inom kampsport, styrketräning och annan tuff träning känner att kroppen kan ta direkt skada de gånger man missar att stretcha. Även om rapporter kommer om att stretching skulle vara överskattat så kan det ändå vara nödvändigt. Viktigast är dock att man värmer upp innan träningspasset och att inte stretcha för hårt efter träning.

Ta hand om kroppen

Det är viktigt att ta hand om kroppen, när man sysslar med kampsporter så hamnar oftast kroppen i en något konstig ställning. Att sparka upp i luften utan att vara uppvärmd kan göra att man sträcker sig direkt. Sätesmuskler och vader är de som kan ta mest stryk. Att träna styrketräning i maskin är ett sätt att låsa sig och att träna fritt med vikter kan tillåta fler rörelser för kroppen. Såhär säger Kristina Berg om stretchning:

– Har du akut ont i ländryggen kan du behöva stretcha vissa muskler tio gånger om dagen. Sedan när värken lagt sig kan du underhålla muskeln genom att stretcha två gånger i veckan. Samma sak gäller med huvudvärk som orsakas av muskelproblem. Stretchar man dagligen så håller man undan värk i rygg och nacke, berättar Kristian Berg.

Har man dock missat att stretcha så är det en god idé att uppsöka en massageterapeut med kunskap om just muskler. Sthlmphysique.se är experter på sportmassage, gravidmassage och avslappningsmassage, perfekt för den som känner sig öm i kropp och leder. Massage, stretching och uppvärmning är alla saker som är viktiga vid träning och som man bör ha i åtanke om man ska börja träna. Att avgöra vad som passar vid vilken träning är inte helt lätt och just stretching kan man hålla till efter ett träningspass och uppvärmning talar för sig själv.